Cum in ultima perioada ajung in Romania din ce in ce mai multe masini second hand din Olanda, am primit multe intrebari privind actele ce trebuie solicitate vanzatorului, astfel incat inmatricularea sa se desfasoare fara probleme.
Masinile second hand din Olanda vin in principal de la licitatii auto si sunt cumparate la preturi destul de bune de revanzatori, de aceea si apetitul mare pentru ele.
Spre deosebire de Germania, unde de cele mai multe ori, merge cineva sa vada masinile inainte de a fi cumparate, in cazul licitatiilor auto, masinile sunt vazute doar in poze si pe rapoartele de evaluare ale unor companii de inspectii auto precum: SGS, Dekra, Macadam, etc.
In aceste rapoarte sunt prezentate de obicei doar problemele estetice ale masinii, zgarieturi, indoituri, ciobituri, probleme la tapiterie, etc.. Totusi, sunt multe situatii in care nu se cunosc informatii despre probleme grave cum ar fi: probleme la motor, la turbina, la injectoare, accidente anterioare, etc. Cumparatorii se bazeaza pe seriozitatea firmelor care organizeaza licitatiile si pe abilitatile lor de a cunoaste o masina dar de multe ori exista si surprize.
Unele masini au si informatii detaliate si despre istoricul de service, dar procentul acestora nu este foarte mare.
Din punct de vedere al rulajului, masinile aduse din Olanda au rulajul ceva mai mic decat cele din Germania, principalul motiv fiind teritoriul mult mai redus al tarii.
Personal am verificat cateva masini aduse din Olanda, de la Renault pana la BMW sau Mercedes si pot spune ca starea lor tehnica este destul de buna. Poate putin sub cele din Germania, dar nu am gasit masini cu probleme majore.
Revenind acum la inmatriculare, mai intai trebuie sa vedem care sunt actele de inmatriculare ale unei masini in Olanda, apoi vom sti ce sa ii cerem vanzatorului.
Actele unei masini in Olanda sunt:
Partea I ( acte pe care soferul trebuie sa le aibe asupra lui atunci cand conduce o masina pe drumurile publice):
– certificatul de inmatriculare (Kentekenbewijs), format din 2 parti: DEEL 1A si Deel 1B.
Atentie! Incepand din 01.01.2014 certificatul de inmatriculare a fost inlocuit de un card cu cip pentru masinile nou inmatriculate, iar cele deja inmatriculate au termen pana la 31.12.2018 sa se conformeze. Pana atunci, sunt valabile in paralel atat certificatul de inmatriculare de tip vechi, cat si cardul.
– cartea de identitate (Tenaamstellingsbewijs), cunoscuta si sub numele de DEEL II
Partea II
– certificatul de transfer (Overschrijvingsbewijs)
Pentru inmatricularea masinii in Romania, vei avea nevoie de:
1. certificatul de inmatriculare sau cardul (Kentekenbewijs). Este de preferat sa fie cardul. Mai toate maisnile care pleaca la export prin firmele de licitatii au deja acest card.
ATENTIE! Daca masina a avut cardul emis, acesta va fi solicitat la inmatriculare. Deci trebuie sa solicitati vanzatorului acest card.
2. cartea de identitate (Tenaamstellingsbewijs). Atentie! Fara acest document, procedura de inmatriculare este foarte grea si dureaza pana la cateva luni.
3. factura sau contractul de vanzare cumparare intre vanzatorul din Romania si cel din Olanda. In cazul masinilor de la licitatii, vom avea factura.
4. numerele de export ale masinii daca aceasta a fost adusa pe roti.
Atentie! Trebuie verificata foarte atent factura de achizitie a masinii pentru ca sunt foarte multe cazurile de frauda cu TVA. De exemplu, firma din Romania cumpara masina fara TVA fiind achizitie intracomunitara, apoi vinde masina in Romania cu TVA doar la marja adaugata peste pretul net de achizitie, ceea ce este ilegal, iar noul proprietar va fi urmarit pentru plata TVA-ului datorat statului roman.
Ei abuzeaza de prevederile Directivei 112 a Uniunii Europene care spune ca in cazul bunurilor second hand achizitionate intracomunitar, TVA se aplica doar asupra marjei profitului in cazul revanzarii acestora intr-un alt stat al Uniunii.
Dar, aceasta prevedere se aplica doar atunci cand bunul este achizitionat la pret brut, pentru care s-a platit deja TVA in tara de origine, nu si la bunurile achizitionate la pret NET, pentru care nu s-a platit TVA in tara de origine. In acest caz, TVA-ul trebuie sa file platit de utilizatorul final din Romania.
Sper ca aceste informatii sa fie de ajutor cat mai multor persoane.