Allianz Țiriac și Omniasig VIG, doi dintre cei mai mari jucători din piața asigurărilor, au notificat sau urmeză să notifice Autoritatea de Supraveghere Financiară în privința intenției de a schimba tarifele RCA. Mișcarea este prima de acest tip după intrarea în vigoare a noii legi privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto și a normei aferente. Prețurile se vor schimba cel mai devreme din octombrie, din cauza unor probleme de ordin birocratic, induse de noile reglementări în domeniu.
Reprezentanții Allianz Țiriac au confirmat, că au trimis documentația cerută de lege către ASF precizând că vor exista atât scăderi cât și majorări de tarife, în cadrul unui proces de ajustare. Modificările efective, spun sursele citate, se vor pune în practică începând cu luna noiembrie urmând ca tarifele să fie gata încă din octombrie. Pe de altă parte, Omniasig VIG anunță că încă nu a finalizat documentația ce urmează să fie trimisă către ASF și în baza căreia vor reanaliza tarifele și subliniază că respectă în totalitate prevederile legale. Cele două societăți de asigurare, care în 2015 și 2016 au ocupat primele două locuri în topul celor mai mari prime brute subscrise, analizează inclusiv posibilitatea de a reduce tarifele pe anumite segmente de clienți care se dovedesc profitabile, spun sursele Profit.ro. “Allianz- Țiriac este destul de prezentă și în acest moment pe piața RCA, dar dă semnale că vrea mai mult.
Omniasig nu are neapărat o tradiție pe acest segment, dar nu o pot ignora, pentru că ar însemna să piardă cotă de piață masiv în condițiile în care, din această perspectivă, primele șase luni ale anului nu au fost extraordinare. Cele două societăți care sunt dependente de RCA (nr: Euroins și City Insurance, care împreună au aproximativ 70% din piață după primele șase luni ale lui 2017) au ajuns să controleze deja o bucată mult prea mare din piață, iar acest lucru va atrage mișcări de răspuns de la celelalte societăți.
Probabil că nu vor reduce tarifele pe toate segmentele, dar cu siguranță pe anumite categorii de clienți din zona persoanelor fizice o vor face”, explică sursele Profit.ro.. În aceeași ordine de idei, Viorel Vasile, președintele Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare (PRBAR) crede că nivelul concurenței din piață va crește, având în vedere și că multe dintre societățile de asigurare au înregistrat scăderi sau creșteri marginale ale primelor brute subscrise. “După apariția legii RCA și a normei care o completează piața s-a așezat pe baze mai clare.
A venit timpul ca și firmele care par că se feresc de RCA să intre în joc. Cu siguranță din toamnă vom vedea o concurență în creștere pe acest segment. Probabil din octombrie-noiembrie vor fi nume importante care vor scădea tarifele. În orice caz, cred că o majorare de prețuri anul acesta este exclusă, cel puțin în ceea ce privește persoanele fizice”, consideră Viorel Vasile. De menționat că, spre deosebire de liderii pieței RCA (Euroins și City Insurance), Omniasig și Allianz-Țiriac sunt, în această ordine, în fruntea clasamentului privind rapiditatea cu care deschid, instrumentează și plătesc dosarele de daună, după cum arată analizele ASF. Mutările întârzie din motive birocratice Pe de altă parte, sursele Profit.ro spun că tarifele RCA ar fi putut fi schimbate mult mai repede, chiar de luna aceasta, dacă nu ar exista un impediment de ordin tehnic.
Potrivit noilor reglementări în domeniu, tarifele anunțate de firmele de asigurare vor trebui verificate de către actuari independenți selectați dintr-o listă avizată de ASF. Deși normele în domeniu au intrat deja în vigoare de mai bine de o lună, lista actuarilor agreeați nu este încă finalizată, motiv pentru care nici prețurile nu pot fi schimbate. Motivul acestei întârzieri, spun sursele Profit.ro, este reticența actuarilor care nu se grăbesc să se înscrie pe lista ASF. Piața RCA a ajuns o afacere în doi, dar situația se poate schimba și nu doar datorită prețului După primele trei luni ale anului și, după arată estimările și la nivelul primului semestru, piața RCA a atins un nivel de concentrare nemîntâlnit în istoria recentă.
Practic, Euroins și City Insurance au ajuns să fie singurii jucători de dimensiuni mari, concurați mai serios doar de Asirom. La finalul lunii martie 2017, arată datele ASF, City controla aproape 32% din piață, iar Euroins încă aproape 28%, în timp ce Asirom se plasa pe locul al treilea, cu puțin peste 10%. Toți ceilalți șase jucători autorizați să vândă RCA aveau cote de sub 9%. Datele preliminare arată că, și după primele șase luni, situația se menține asemănătoare, cu singura diferență că este posibil ca Euroins să fi făcut schimb de poziții cu City Insurance, iar Asirom să își fi mărit ușor cota de piață.
Mai mult, așa cum a mai arătat Profit.ro, cele trei firme au și cele mai mici tarife și oferă și cele mai mari comisioane pentru brokeri, ceea ce le face mai atractive pentru intermediari. În aceste condiții, având în vedere că piața asigurărilor din România este dependentă de segmentul auto (unde inclusiv vânzările de polițe CASCO sunt influențate de subscrierile pe RCA), celelalte firme nu pot rămâne indiferente. Pe de altă, noile reglementări privind RCA ar putea aduce un avantaj firmelor cu reputație de bun plătitor, categorie din care nici City Insurance (ieșită recent din procedură de redresare), nici Euroins sau Asirom nu fac parte. Concret, noua lege introduce sistemul de decontare directă, care presupune ca plata reparației în caz de accident să fie făcută de asigurătorul RCA al șoferului păgubit, nu de cel al șoferului vinovat, urmând ca cele două firme de asigurare să se regleze ulterior. În acest context, firme ca Allianz, Omniasig sau Groupama au un avantaj, având în vedere atât experiența lor în zona CASCO (acolo unde liderii RCA sunt aproape absenți), cât și calasarea în topurile privind timpul în care plătesc daunele.
Acest avantaj poate fi cu atât mai important cu cât, cel puțin în acest moment, sumele suplimentare ce trebuie plătite pentru a beneficia de decontare directă nu depășesc 15-20% din costul unei polițe RCA.